Gyomor-, és bélgörcs

A görcsös hasi fájdalom nagyon gyakori tünet, nincs olyan ember, akinek életében ne lett volna ilyen tapasztalata. Az okok sokrétűek és egyáltalán nem mindegy, hogy pár óra alatt lezajló étel érzékenységről vagy napokig fennálló súlyos bélfertőzésről van szó.

A bélgörcs lehetséges okai
A bélgörcsök lehetséges okai és kezelése

A fájdalmat a gyomor- bélrendszer simaizomzatának fokozott összehúzódása, görcse váltja ki, ezért nem reagál ez a típusú fájdalom fájdalomcsillapítókra.

Alapelv, hogy otthoni kezelésbe csak akkor kezdjünk, ha tudjuk a hasi görcs okát és nem túl súlyosak a tünetek. Hosszabb ideig tartó, lázzal, elesettséggel járó betegség esetén mindenképpen orvoshoz kell fordulni!

Szerencsére az esetek döntő többségében nem súlyos betegségről van szó, de a mindennapokat így is negatívan tudja befolyásolni a hasi görcsös fájdalom.

A görcsös hasi fájdalom leggyakoribb okai

Nem szervi betegség áll a stressz okozta bélgörcs mögött. Itt az alapprobléma a nem kellő ideig tartó, esetleg kapkodó, minőségileg nem megfelelő étkezés, ami szorongással párosulhat. Ha gyakran fordul elő, életmód változtatásra, lazításra, megfelelő körülmények között elfogyasztott ételekre van szükség.

A napi rutin változása is okozhat hasi fájdalmat, görcsöt. Ha elmarad a megszokott reggeli étkezés és székelés, pl. korábbi reggeli indulás miatt, vagy nem otthoni környezetben, nyaralás alatt, később a nap folyamán ez kellemetlenséggel járhat. Görcsoldó készítmények gyorsan szüntetik a tüneteket.

Egyes ételek okozta érzékenység is görcsös fájdalmakhoz vezethet. Legismertebb a laktóz intolerancia, ami puffadással, hasmenéssel és hasi görcsökkel járhat. Ha laktózérzékenység gyanúja merül fel, pl. tejtermékek elkerülése enyhít a tüneteken, érdemes orvoshoz fordulni, hogy biztos legyen a diagnózis. A tejfehérje is hasonló tüneteket válthat ki, ekkor laktóz mentes termékek vagy laktáz tabletta alkalmazása nem segít. Puffasztó ételek fogyasztása is görcsöt okozhat, sokan nem tudják a hagymát, paprikát, babot, káposztaféléket gond nélkül fogyasztani.

Gyomor- bélrendszeri fertőzések is hasi görcsökkel járhatnak, erős hasmenés mellett jelentkezhet a fájdalom. Pár óra alatt nem múló tünetek esetén orvoshoz kell fordulni! Különösen akkor, ha láz is jelentkezik. Ezek a fertőző betegségek hosszabb távú szövődménnyel járhatnak a nem megfelelő kezelés esetén.

Az irritábilis bélszindróma (IBS)

Az utóbb években egyre többet tudunk az irritábilis bélszindrómáról . Az IBS akkor mondható ki, ha szervi elváltozást nem sikerül találni a tünetek mögött.

Oka sokféle lehet, hiszen a bélrendszer nagyon érzékeny, ezért a kezelése sem egyszerű. Meg kell figyelni, milyen étrend váltja ki leginkább a tüneteket, lehetőség szerint csökkenteni kell a stressz faktort, általánosságban elmondható, hogy az egészségesnek tartott étrendet kell választani. Ha mégis hasi görcs jelentkezik, nem érdemes fájdalomcsillapítóval próbálkozni, a görcsoldó fog segíteni.